RAS History & PhilologyЭтнографическое обозрение Ethno review

  • ISSN (Print) 0869-5415
  • ISSN (Online) 3034-6274

Nganaasan Idols and Soviet Ethnographers Through the Lens of Critical Heritage Studies: From Sacred to Museum Objects

PII
S30346274S0869541525020036-1
DOI
10.7868/S3034627425020036
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume / Issue number 2
Pages
35-55
Abstract
This study examines the interactions between Soviet researchers and sacred Nganaasan objects known as koika-idols in the 20th century. The systematic ethnographic study of the Nganaasan people, the accumulation of knowledge about them, and the museumification of their culture began alongside Soviet modernization on the Taimyr Peninsula. The modernization process included efforts to combat indigenous peoples' traditional beliefs, which simultaneously were subjects of interest for Soviet ethnographers. In the case studies researchers appear as observers of their informants' practices of interaction with various idols, sometimes becoming involved in these practices themselves, describing both the objects and rituals, witnessing and participating in the collision between traditional beliefs and modernizing discourse, and, notably, bringing the idols themselves to museums, thus becoming actors in the process of indigenous heritage production. Drawing on L. Smith's critical concept of authorized heritage discourse (AHD), the author attempts to describe the origins of indigenous heritage space formation in the USSR, trace decision-making processes, and analyze the knowledge production practices about the Nganaasans by some of their first researchers - A.A. Popov and B.O. Dolgikh. Various levels of problems related to the role of scholars in heritage production and indigeneity discourses are examined. The research is based on published and archival texts of Soviet researchers, materials from the author's field research on the Taimyr Peninsula in 2021, 2022, 2024, as well as data collected from museum and scientific archives.
Keywords
индигенное наследие авторизованный дискурс наследия нганасаны идолы Таймыр музеификация советская этнография
Date of publication
01.02.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
28

References

  1. 1. Баташев 2018 - Баташев М.С. Борис Осипович Долгих: автор самого выдающегося исследования в сибиреведении ХХ века // Красноярский краевой краеведческий музей. 8 мая 2018. https://www.kkkm.ru/o-muzee/istoriya-muzeya/130-stranic-istorii-muzeya/boris-osipovich-dolgih-avtor-samogo-vydayushegosya-issledovaniya-v-sibirevedenii-hh-veka
  2. 2. Данилейко 2024 - Данилейко В. 120 лет со дня рождения этнографа Бориса Долгих // Красноярский краевой краеведческий музей. 18 апреля 2024. https://www.kkkm.ru/o-muzee/stati-i-publikacii/120-let-so-dnya-rozhdeniya-etnografa-borisa-dolgih#:~:text=18%20апреля%201904%20года%20в,с%201937%20po%201944%20god
  3. 3. НА ИЭА РАН - Научный архив института этнологии и антропологии Российской академии наук. Фонд Б.О. Долгих. Папка 12. Ед. хр. 196. Материальная культура нганасан (неопубликованная работа)
  4. 4. ПМА 2021 - Полевые материалы автора. Экспедиция в г. Дудинка Таймырского Долгано-Ненецкого р-на Красноярского края; январь 2021 г.
  5. 5. ПМА 2022 - Полевые материалы автора. Экспедиция в г. Дудинка Таймырского Долгано-Ненецкого р-на Красноярского края; август-сентябрь 2022 г.
  6. 6. ПМА 2024 - Полевые материалы автора. Экспедиция в г. Дудинка Таймырского Долгано-Ненецкого р-на Красноярского края; июнь-июль 2024 г.
  7. 7. Грачева Г.Н. Традиционные культы нганасан // Памятники культуры народов Сибири и Севера (вторая половина XIX - начало XX в.) / Отв. ред. И.С. Вдовин. Л.: Наука, 1977. С. 217-228.
  8. 8. Грачева Г.Н. Таймырские коллекции МАЭ (долганы и нганасаны) // Собрания Музея антропологии и этнографии АН СССР / Отв. ред. Д.А. Ольдерогге. Л.: Наука, 1980. С. 57-64.
  9. 9. Грачева Г.Н. Шаманы у нганасан // Проблемы истории общественного сознания аборигенов Сибири / Отв. ред. И.С. Вдовин. Л.: Наука, 1981а. С. 69-89.
  10. 10. Грачева Г.Н. Культовый комплект нганасан // Материальная культура и мифология / Отв. ред. Б.Н. Путилов. Л.: Наука, 1981б. С. 153-168.
  11. 11. Грачева Г.Н. Традиционное мировоззрение охотников Таймыра. Л.: Наука, 1983.
  12. 12. Грачева Г.Н. Послесловие // Попов А.А. Нганасаны: социальное устройство и верования. Л.: Наука, 1984. C. 144-145.
  13. 13. Доброва-Ядринцева Л.Н. Туземцы Туруханского края: опыт исследования экономического положения. Новониколаевск: Издание Сибревкома, 1925.
  14. 14. Долгих Б.О. Легенды и сказки нганасанов. Красноярск: Красноярское краевое гос. изд-во, 1938.
  15. 15. Долгих Б.О. Проблемы этнографии и антропологии Арктики // Советская этнография. 1964. № 4. С. 76-90.
  16. 16. Дьяченко В.И., Павлинская Л.Р. А.А. Попов - этнограф, тюрколог, религиовед и фольклорист // Попов А.А. Религиозные представления долган. СПб.: МАЭ РАН, 2023. С. 28-30.
  17. 17. Иванов С.В. Скульптура народов севера Сибири XIX - первой половины XX в. Л.: Наука, 1970.
  18. 18. Лярская Е.В. О бабушках, модели священного места и музейной этнографии // Nomen est omen. Сборник статей к 60-летию Николая Борисовича Вахтина (от непослушных учеников) / Ред. А.К. Байбурин, Е.В. Головко. СПб.: Изд-во Европейского ун-та в Санкт-Петербурге, 2010. С. 161-177.
  19. 19. Миддендорф А.Ф. Путешествие на север и восток Сибири. Ч. 2. Отд. 6. СПб.: [б. и.], 1878.
  20. 20. Момзикова М.П. Письма после поля: советские исследователи, нганасанские корреспонденты и (со)производство антропологического знания в реципрокном диалоге // Новое литературное обозрение. 2024. № 190 (6/2024). С. 44-62. https://doi.org/10.53953/08696365_2024_190_6_44
  21. 21. Мочалова М.А. Шаман в музее: опыт изучения наследия индигенного сообщества в регионе ресурсного типа // Сибирские исторические исследования. 2022. № 4. С. 195-220. https://doi.org/10.17223/2312461X/38/11
  22. 22. Мочалова М.А. Производство знания и наследия как борьба с неопределенностью: кейс коренных народов Таймыра в 1920-1930-е гг. // Сибирские исторические исследования. 2024. № 1. С. 139-165. https://doi.org/10.17223/2312461X/43/10
  23. 23. Петряшин С.С. Советская музейная этнография на VII Международном конгрессе антропологических и этнографических наук: реставрация и консервация дисциплинарного наследия под “взглядом” Запада // Этнографическое обозрение. 2024. № 2. С. 68-88. https://doi.org/10.31857/S0869541524020048
  24. 24. Попов А.А. Тавгийцы: материалы по этнографии авамских и ведеевских тавгийцев. М.; Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1936.
  25. 25. Попов А.А. Нганасаны. Вып. 1, Материальная культура. M.; Л.: Изд-во АН СССР, 1948.
  26. 26. Попов А.А. Нганасаны: социальное устройство и верования. Л.: Наука, 1984.
  27. 27. Савоскул С.С. Этнограф Красноярского музея - Б.О. Долгих в 1937-1944 гг. // Этнографическое обозрение. 2009. № 1. С. 100-118.
  28. 28. Симченко Ю.Б. Терминология родства ненцев, энцев, нганасан и юкагиров // Социальная организация и культура народов Севера / Отв. ред. И.С. Гурвич. М.: Наука, 1974. С. 270-291.
  29. 29. Симченко Ю.Б. Культура охотников на оленей Северной Евразии: этнографическая реконструкция. М.: Наука, 1976.
  30. 30. Симченко Ю.Б. Традиционные верования нганасан. Ч. 1. М.: Наука, 1996.
  31. 31. Третьяков П.И. Туруханский край, его природа и жители. СПб.: тип. В. Безобразова и К°, 1871.
  32. 32. Хелимский Е.А. (ред.) Таймырский этнолингвистический сборник: материалы по нганасанскому шаманству и языку. Вып. 1. М.: РГГУ, 1994.
  33. 33. Хирш Ф. Империя наций. Этнографическое знание и формирование Советского Союза. М.: НЛО, 2022.
  34. 34. Чурилова Л.А. Роль музеев в сохранении и развитии культуры народностей Севера (1917-1980 гг.): на материалах народностей Севера Средней Сибири. Автореф. дис. … канд. ист. наук. ИЭА РАН, Москва, 1991.
  35. 35. Appadurai A. Museum Objects as Accidental Refugees // Historische Anthropologie. 2017. Vol. 25 (3). P. 401-408.
  36. 36. Baranov D. The “Turn” and Other Turns: Museum Anthropology and Material Culture Studies in Russia // Anthropologica. 2021. Vol. 63 (2). P. 1-26. https://doi.org/10.18357/anthropologica632202110
  37. 37. de la Cadena M., Starn O. (eds.) Indigenous Experience Today. L.: Routledge, 2007.
  38. 38. Gonzalez P.A. The Heritage Machine: Fetishism and Domination in Maragateria, Spain. L.: Pluto Press, 2018.
  39. 39. Harrison R. Heritage: Critical Approaches. L.: Routledge, 2013.
  40. 40. Moore E.L. Indigenous Heritage // The Cambridge Handbook of Material Culture Studies / Eds. L.A. De Cunzo, C.D. Roeber. Cambridge: Cambridge University Press, 2022. P. 236-266.
  41. 41. Popov А.А. Die “Kuojka” Familien und Sippenschutzgeister bei den Nganasanen // Opuscula Ethnologica Memoriae Ludovici Biro Sacra. Budapest: Akademiai Kiado, 1959. P. 23-37.
  42. 42. Popov A.A. The “Kuoika” Guardian Spirits of Family and Clan among the Nganasan // Arctic Anthropology. 1963. Vol. 1 (2). P. 122-130.
  43. 43. Smith L. Uses of Heritage. L.: Routledge, 2006.
  44. 44. Vallikivi L. What Does Matter?: Idols and Icons in the Nenets Tundra // Estonian Study of Religion: A Reader / Eds. I. Peedu, M. Arukask. Tartu: University of Tartu Press, 2019. P. 302-330.
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library