RAS History & PhilologyЭтнографическое обозрение Ethno review

  • ISSN (Print) 0869-5415
  • ISSN (Online) 3034-6274

Brak v migratsii: transformatsiya svadebnykh obryadov pod vliyaniem migratsionnogo opyta

PII
S30346274S0869-2147483647
DOI
10.7868/S30346274525020103
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume / Issue number 2
Pages
181-204
Abstract
The article examines the ways in which wedding rituals in the families of migrants from Tajikistan, Uzbekistan, and Kyrgyzstan in Russia are transformed under the influence of migration experience. The theoretical and methodological framework is the concept of liminality of Arnold van Gennep and Victor Turner. The research is based on in-depth semi-structured interviews with migrants from Central Asia in the Moscow region. The choice of certain rituals shows the position of the individual and family in the transnational space linking the sending and hosting societies. The research has shown that the degree to which people are serious about the wedding ceremony and strive to properly observe it is coherent with the degree of inclusion in the sending or receiving society, which in turn is related to the specificities of migration experience. The impact of migration on wedding rituals cannot be regarded as unidirectional. Migration expands the variety of acceptable wedding rituals, including both those that are customary in the sending and receiving societies, and those that emerge as mixed hybrid variants simultaneously possessing the characteristics of the former and the latter.
Keywords
свадебные обряды среднеазиатские мигранты лиминальность обряды перехода семьи мигрантов миграция брак
Date of publication
01.02.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
27

References

  1. 1. Абашин С. Возвращение домой: семейные и миграционные сценарии в Узбекистане // Ab Imperio. 2015а. № 3. С. 125-165.
  2. 2. Абашин С.Н. Очерк девятый. Брак по-комсомольски // Абашин С. Советский кишлак: между колониализмом и модернизацией. М.: Новое литературное обозрение, 2015б. С. 547-611.
  3. 3. Аминов Ф.Ш., Чижова А.А. Современный свадебный обряд в Пенджикенте (Таджикистан) // Кунсткамера. 2019. № 2 (4). С. 7-15. https://doi.org/10.31250/2618-8619-2019-2 (4)-7-15
  4. 4. Байбурин А.К. Ритуал в традиционной культуре: структурно-семантический анализ восточнославянских обрядов. СПб.: Наука, 1993.
  5. 5. Барсукова С.Ю. Ритуальная экономика, или сколько тратят на свадьбу в Средней Азии // Journal of Institutional Studies. 2022. Т. 14 (3). P. 46-58. https://doi.org/10.17835/2076-6297.2022.14.3.046-058
  6. 6. Богданова М.В., Сиротина И.Л. Семиотическое пространство свадебной ритуальности: религиозный канон и социокультурный контекст // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2023. Т. 25. № 2 (89). С. 36-43. https://doi.org/10.37313/2413-9645-2023-25-89-36-43
  7. 7. ван Геннеп А. Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов. M.: Восточная литература, 1999.
  8. 8. Кисляков Н.А. Очерки по истории семьи и брака у народов Средней Азии и Казахстана. Л.: Наука, 1969.
  9. 9. Ларина Е.И. “Ограничительные законы” Узбекистана и социальные нормы, ритуальные практики, ценностные представления общества // Кунсткамера. 2023. № 3 (21). С. 82-98. https://doi.org/10.31250/2618-8619-2023-3 (21)-82-98
  10. 10. Лобачева Н.П. О процессе формирования новой семейной обрядности (по материалам Узбекистана) // Советская этнография. 1972. № 1. С. 3-13.
  11. 11. Лобачева Н.П. К истории сложения института свадебной обрядности (на примере комплексов свадебных обычаев и обрядов народов Средней Азии и Казахстана) // Семья и семейные обряды у народов Средней Азии и Казахстана / Отв. ред. Г.П. Снесарев. М.: Наука, 1978. С. 144-175.
  12. 12. Мукомель В.И., Григорьева К.С. (отв. ред.) Адаптация и интеграция мигрантов в России: вызовы, реалии, индикаторы. М.: ФНИСЦ РАН, 2022. https://doi.org/10.19181/monogr.978-5-89697-407-9.2022
  13. 13. Нестерова А.А. Дети, охваченные миграционными процессами: разнообразие, вызовы и диверсификация моделей поддержки // Журнал исследований социальной политики. 2018. Т. 16 (4). С. 645-660. https://doi.org/10.17323/727-0634-2018-16-4-645-660
  14. 14. Осмонова С.К. Свадебные обрядности кыргызов // Актуальные проблемы современности: наука и общество. 2018. № 1 (18). С. 89-93.
  15. 15. Рочева А.Л. “Полуторное” поколение мигрантов: множественная маргинальность (обзор литературы) // Официальный сайт IS РАН. 2011. http://www.isras.ru/publ.html?id=2355
  16. 16. Рош С. (ред.) Семья в Центральной Азии: новые перспективы изучения. Берлин: Klaus Schwarz Verlag, 2017.
  17. 17. Старостина О.В. Современные свадебные обряды таджиков-матчинцев // Кунсткамера. 2021. № 4 (14). С. 153-167. https://doi.org/10.31250/2618-8619-2021-4 (14)-153-167
  18. 18. Тиллаходжаева Х.Д. История древних семейных обрядов и культов народов Средней Азии // Проблемы современной науки и образования. 2019. № 5 (138) С. 27-30.
  19. 19. Турсунов С.Н. Свадебные церемонии населения горных кишлаков Байсуна и Кухитанга // Наука, техника и образование. 2020. № 10 (74). С. 56-60.
  20. 20. Тэрнер В. Символ и ритуал / Сост. и автор предисл. В.А. Бейлис. М.: Наука, 1983.
  21. 21. Флоринская Ю.Ф. Трудовая миграция в Россию (на примере московского региона): уехать нельзя остаться // Демографическое обозрение. 2023. Т. 10 (4). С. 69-85. https://doi.org/10.17323/demreview.v10i4.18809
  22. 22. Хушкадамова Х.О. Семейно-брачные отношения в современном таджикистанском обществе // Социология власти. 2010. № 3. С. 79-88.
  23. 23. Borisova E. “Our Traditions Will Kill Us!”: Negotiating Marriage Celebrations in the Face of Legal Regulation of Tradition in Tajikistan // Oriente Moderno. 2021. No. 100 (2). P. 147-171. https://doi.org/10.1163/22138617-12340248
  24. 24. Cleuziou J. Marriage Practices: Tajikistan // Encyclopedia of Women & Islamic Cultures Online / Ed. S. Joseph. Leiden: Brill, 2019. https://doi.org/10.1163/1872-5309_ewic_COM_002195
  25. 25. Cleuziou J. “What Does Marriage Stand for?” Getting Married and Divorced in Contemporary Tajikistan // Oriente Moderno. 2021. Vol. 100 (2). P. 248-273. https://doi.org/10.1163/22138617-12340251
  26. 26. Cleuziou J., McBrien J. Marriage Quandaries in Central Asia // Oriente Moderno. 2021. Vol. 100 (2). P. 121-146. https://doi.org/10.1163/22138617-12340246
  27. 27. Hartonen V.R., Väisänen P., Karlsson L., Pöllänen S. A Stage of Limbo: A Meta-Synthesis of Refugees’ Liminality // Applied Psychology. Special Issue: Organizational and Vocational Behavior in Times of Crisis. 2022. Vol. 71 (3). P. 1132-1167. https://doi.org/10.1111/apps.12349
  28. 28. Ilkhamov A. Labour Migration and the Ritual Economy of the Uzbek Extended Family // Zeitshrift fur Ethnologie. 2013. Bd. 138 (2). P. 259-284.
  29. 29. Isabaeva E. Leaving to Enable Others to Remain: Remittances and New Moral Economies of Migration in Southern Kyrgyzstan // Central Asian Survey. 2011. Vol. 30 (3-4). P. 541-554 https://doi.org/10.1080/02634937.2011.607917
  30. 30. Kakhkharov J., Ahunov M. Do Migrant Remittances Affect Household Spending? Focus on Wedding Expenditures // Empirical Economics. 2022. Vol. 63 (2). P. 979-1028. https://doi.org/10.1007/s00181-021-02163-8
  31. 31. Raghuram P., Breines M.R., Gunter A. De-Migranticizing as Methodology: Rethinking Migration Studies Through Immobility and Liminality // Comparative Migration Studies. 2024. Vol. 12 (1). https://doi.org/10.1186/s40878-024-00382-3
  32. 32. Reeves M. Black Work, Green Money: Remittances, Ritual, and Domestic Economies in Southern Kyrgyzstan // Slavic Review. 2012. Vol. 71 (1). P. 108-134. https://doi.org/10.5612/slavicreview.71.1.0108
  33. 33. Scott S., Jakobsen T.S., Rye J.F., Visser M.A. Labour Migration, Precarious Work and Liminality // Work in the Global Economy. 2022. Vol. 2 (1). P. 27-45. https://doi.org/10.1332/273241721X16471891313746
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library