- PII
- S30346274S0869-2147483647
- DOI
- 10.7868/S30346274525020103
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 2
- Pages
- 181-204
- Abstract
- The article examines the ways in which wedding rituals in the families of migrants from Tajikistan, Uzbekistan, and Kyrgyzstan in Russia are transformed under the influence of migration experience. The theoretical and methodological framework is the concept of liminality of Arnold van Gennep and Victor Turner. The research is based on in-depth semi-structured interviews with migrants from Central Asia in the Moscow region. The choice of certain rituals shows the position of the individual and family in the transnational space linking the sending and hosting societies. The research has shown that the degree to which people are serious about the wedding ceremony and strive to properly observe it is coherent with the degree of inclusion in the sending or receiving society, which in turn is related to the specificities of migration experience. The impact of migration on wedding rituals cannot be regarded as unidirectional. Migration expands the variety of acceptable wedding rituals, including both those that are customary in the sending and receiving societies, and those that emerge as mixed hybrid variants simultaneously possessing the characteristics of the former and the latter.
- Keywords
- свадебные обряды среднеазиатские мигранты лиминальность обряды перехода семьи мигрантов миграция брак
- Date of publication
- 01.02.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 27
References
- 1. Абашин С. Возвращение домой: семейные и миграционные сценарии в Узбекистане // Ab Imperio. 2015а. № 3. С. 125-165.
- 2. Абашин С.Н. Очерк девятый. Брак по-комсомольски // Абашин С. Советский кишлак: между колониализмом и модернизацией. М.: Новое литературное обозрение, 2015б. С. 547-611.
- 3. Аминов Ф.Ш., Чижова А.А. Современный свадебный обряд в Пенджикенте (Таджикистан) // Кунсткамера. 2019. № 2 (4). С. 7-15. https://doi.org/10.31250/2618-8619-2019-2 (4)-7-15
- 4. Байбурин А.К. Ритуал в традиционной культуре: структурно-семантический анализ восточнославянских обрядов. СПб.: Наука, 1993.
- 5. Барсукова С.Ю. Ритуальная экономика, или сколько тратят на свадьбу в Средней Азии // Journal of Institutional Studies. 2022. Т. 14 (3). P. 46-58. https://doi.org/10.17835/2076-6297.2022.14.3.046-058
- 6. Богданова М.В., Сиротина И.Л. Семиотическое пространство свадебной ритуальности: религиозный канон и социокультурный контекст // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2023. Т. 25. № 2 (89). С. 36-43. https://doi.org/10.37313/2413-9645-2023-25-89-36-43
- 7. ван Геннеп А. Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов. M.: Восточная литература, 1999.
- 8. Кисляков Н.А. Очерки по истории семьи и брака у народов Средней Азии и Казахстана. Л.: Наука, 1969.
- 9. Ларина Е.И. “Ограничительные законы” Узбекистана и социальные нормы, ритуальные практики, ценностные представления общества // Кунсткамера. 2023. № 3 (21). С. 82-98. https://doi.org/10.31250/2618-8619-2023-3 (21)-82-98
- 10. Лобачева Н.П. О процессе формирования новой семейной обрядности (по материалам Узбекистана) // Советская этнография. 1972. № 1. С. 3-13.
- 11. Лобачева Н.П. К истории сложения института свадебной обрядности (на примере комплексов свадебных обычаев и обрядов народов Средней Азии и Казахстана) // Семья и семейные обряды у народов Средней Азии и Казахстана / Отв. ред. Г.П. Снесарев. М.: Наука, 1978. С. 144-175.
- 12. Мукомель В.И., Григорьева К.С. (отв. ред.) Адаптация и интеграция мигрантов в России: вызовы, реалии, индикаторы. М.: ФНИСЦ РАН, 2022. https://doi.org/10.19181/monogr.978-5-89697-407-9.2022
- 13. Нестерова А.А. Дети, охваченные миграционными процессами: разнообразие, вызовы и диверсификация моделей поддержки // Журнал исследований социальной политики. 2018. Т. 16 (4). С. 645-660. https://doi.org/10.17323/727-0634-2018-16-4-645-660
- 14. Осмонова С.К. Свадебные обрядности кыргызов // Актуальные проблемы современности: наука и общество. 2018. № 1 (18). С. 89-93.
- 15. Рочева А.Л. “Полуторное” поколение мигрантов: множественная маргинальность (обзор литературы) // Официальный сайт IS РАН. 2011. http://www.isras.ru/publ.html?id=2355
- 16. Рош С. (ред.) Семья в Центральной Азии: новые перспективы изучения. Берлин: Klaus Schwarz Verlag, 2017.
- 17. Старостина О.В. Современные свадебные обряды таджиков-матчинцев // Кунсткамера. 2021. № 4 (14). С. 153-167. https://doi.org/10.31250/2618-8619-2021-4 (14)-153-167
- 18. Тиллаходжаева Х.Д. История древних семейных обрядов и культов народов Средней Азии // Проблемы современной науки и образования. 2019. № 5 (138) С. 27-30.
- 19. Турсунов С.Н. Свадебные церемонии населения горных кишлаков Байсуна и Кухитанга // Наука, техника и образование. 2020. № 10 (74). С. 56-60.
- 20. Тэрнер В. Символ и ритуал / Сост. и автор предисл. В.А. Бейлис. М.: Наука, 1983.
- 21. Флоринская Ю.Ф. Трудовая миграция в Россию (на примере московского региона): уехать нельзя остаться // Демографическое обозрение. 2023. Т. 10 (4). С. 69-85. https://doi.org/10.17323/demreview.v10i4.18809
- 22. Хушкадамова Х.О. Семейно-брачные отношения в современном таджикистанском обществе // Социология власти. 2010. № 3. С. 79-88.
- 23. Borisova E. “Our Traditions Will Kill Us!”: Negotiating Marriage Celebrations in the Face of Legal Regulation of Tradition in Tajikistan // Oriente Moderno. 2021. No. 100 (2). P. 147-171. https://doi.org/10.1163/22138617-12340248
- 24. Cleuziou J. Marriage Practices: Tajikistan // Encyclopedia of Women & Islamic Cultures Online / Ed. S. Joseph. Leiden: Brill, 2019. https://doi.org/10.1163/1872-5309_ewic_COM_002195
- 25. Cleuziou J. “What Does Marriage Stand for?” Getting Married and Divorced in Contemporary Tajikistan // Oriente Moderno. 2021. Vol. 100 (2). P. 248-273. https://doi.org/10.1163/22138617-12340251
- 26. Cleuziou J., McBrien J. Marriage Quandaries in Central Asia // Oriente Moderno. 2021. Vol. 100 (2). P. 121-146. https://doi.org/10.1163/22138617-12340246
- 27. Hartonen V.R., Väisänen P., Karlsson L., Pöllänen S. A Stage of Limbo: A Meta-Synthesis of Refugees’ Liminality // Applied Psychology. Special Issue: Organizational and Vocational Behavior in Times of Crisis. 2022. Vol. 71 (3). P. 1132-1167. https://doi.org/10.1111/apps.12349
- 28. Ilkhamov A. Labour Migration and the Ritual Economy of the Uzbek Extended Family // Zeitshrift fur Ethnologie. 2013. Bd. 138 (2). P. 259-284.
- 29. Isabaeva E. Leaving to Enable Others to Remain: Remittances and New Moral Economies of Migration in Southern Kyrgyzstan // Central Asian Survey. 2011. Vol. 30 (3-4). P. 541-554 https://doi.org/10.1080/02634937.2011.607917
- 30. Kakhkharov J., Ahunov M. Do Migrant Remittances Affect Household Spending? Focus on Wedding Expenditures // Empirical Economics. 2022. Vol. 63 (2). P. 979-1028. https://doi.org/10.1007/s00181-021-02163-8
- 31. Raghuram P., Breines M.R., Gunter A. De-Migranticizing as Methodology: Rethinking Migration Studies Through Immobility and Liminality // Comparative Migration Studies. 2024. Vol. 12 (1). https://doi.org/10.1186/s40878-024-00382-3
- 32. Reeves M. Black Work, Green Money: Remittances, Ritual, and Domestic Economies in Southern Kyrgyzstan // Slavic Review. 2012. Vol. 71 (1). P. 108-134. https://doi.org/10.5612/slavicreview.71.1.0108
- 33. Scott S., Jakobsen T.S., Rye J.F., Visser M.A. Labour Migration, Precarious Work and Liminality // Work in the Global Economy. 2022. Vol. 2 (1). P. 27-45. https://doi.org/10.1332/273241721X16471891313746