- PII
- S0869541525010033-1
- DOI
- 10.31857/S0869541525010033
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 1
- Pages
- 46-63
- Abstract
- The car ceased to be a luxury and became an ordinary means of transportation throughout the world by the mid-70s. At the same time, a large percentage of the world's population became urban dwellers. Therefore, automobile practices, including apotropaic ones, are inextricably linked with urban culture, although some features are semantically attributed to rural community rituals. Most often, the apotropaic rite is performed when purchasing a new car or after repairing an old one. As rituals of this kind, it is aimed at eliminating the dangers and disasters associated with the car. Despite the cultural differences, the rite structurally repeats the everyday ritual practice generally accepted for each region under consideration. Based on the materials of field studies in the cities of Moscow and Tehran, as well as on the analysis of Japanese, Thai and Korean Internet resources, it is shown how elements of the modern post-industrial culture of a large city are introduced into the ritual space.
- Keywords
- автомобиль городская культура апотропеические практики повседневная ритуальная практика
- Date of publication
- 18.09.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 12
References
- 1. Абрамян Л.А., Пикичян Р.В. Заметки по этнографии современного города. Автомобильная культура Еревана // Этноконтактные зоны в Европейской части СССР (география, динамика, методы изучения) / Ред. Е.М. Поспелов и И.И. Крупник. М.: МФГО, 1989. С. 148–159.
- 2. Ермакова Л.М. Ритуальные тексты нового времени // Синто – путь японских богов: В 2-х т. Т. 1, Очерки по истории синто / Отв. ред. Е.М. Ермакова, Г.Е. Комаровский, А.Н. Мещеряков. СПб.: Гиперион, 2002. С. 689–702.
- 3. Кононенко Р. Автомобильность в России. М.: Вариант, 2011.
- 4. Крыков Е.А. Иррациональное в среде работников медицинского профиля: случай ФГБУ НМИЦ эндокринологии // Медицинская антропология и биоэтика. 2023. № 2 (26). https://doi.org/10.33876/2224-9680/2023-2-26/09
- 5. Кузнецов А., Шайтанова Л. Маршрутное такси на перекрестке режимов справедливости // Социология власти. 2012. № 6–7 (1). C. 137–149.
- 6. Урри Д. Мобильности. М.: Праксис, 2012.
- 7. Хван Кёнсук (황경숙) Ёнопён чхарян унджонджадыре чадончхагосава соксин (Автомобильные обряды и обычаи водителей коммерческого транспорта) // Хангук Минсокхак – Корейский фольклор (한국민속학). 2005. Vol. 42 (12). P. 339–368.
- 8. Щепанская Т.Б. Сравнительная этнография профессий: повседневные практики и культурные коды (Россия, конец XX – начало XXI в.). СПб.: Наука, 2010.
- 9. Case T.I., Fitness J., Cairns D.R., Stevenson R.J. Coping with Uncertainty: Superstitious Strategies and Secondary Control // Journal of Applied Social Psychology. 2004. Vol. 34. No. 4. P. 848–871.
- 10. Hotaka R.J. Harmonizing Cars and Humans in Japan’s Era of Mass Automobility // The Asia-Pacific Journal: Japan Focus. 2011. Vol. 9. No 3.
- 11. Michael M. Co(a)gency and the Car: Attributing Agency in the Case of the “Road Rage” // Machines, Agency and Desire / Eds. B. Brenna, J. Law, I. Moser. Oslo: TMV Skriftserie, 1998. P. 125–141.
- 12. Michael M. The Invisible Car: The Cultural Purification of Road Rage // Car Cultures / Ed. D. Miller. Oxford: Berg, 2001. P. 59–81.
- 13. Miller D. (ed.) Car Cultures. Oxford: Berg, 2001a.
- 14. Miller D. Driven Societies // Car Cultures / Ed. D. Miller. Oxford: Berg, 2001b. P. 1–35.
- 15. Nelson J. Shinto Ritual // Ethnos. 1992. Vol. 51. No. 2. P. 77–104.
- 16. Urry J. The System of “Automobility” // Theory, Culture & Society. 2004. Vol. 21. No. 2. P. 25–39.