- PII
- S0869541525010055-1
- DOI
- 10.31857/S0869541525010055
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 1
- Pages
- 87-111
- Abstract
- This article is an attempt to discuss the ritual complex of the Nivkhi and Ainu, called the “bear festival of the Amur-Sakhalin type”, by examining a wide range of visual means such as painting, drawing, photography, films, etc. I explore both the typical means of visualization that are commonly addressed by researchers (drawings, paintings, photos, and films), and the means that have received less attention (arts and crafts, decorative arts, particularly depictions on various ritual objects). I argue that a broader contextualized study of the latter is important both as a way of expanding ethnographic knowledge and as a way of helping those inquiring into the topic of bear festivals among native peoples of the Pacific coast better understand the range of available verbal and non-verbal information pertaining to what essentially has been one of the most significant rites of the Nivkhi and Ainu.
- Keywords
- визуальные средства визуальные источники изучение обряда нивхи айны медвежий праздник
- Date of publication
- 18.09.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 12
References
- 1. Данилко Е.С. Визуальная антропология как особый способ коммуникации: введение к специальной теме номера // Сибирские исторические исследования. 2017. № 3. С. 6–10.
- 2. Золотарев А.М. О пережитках родового строя у гиляков района Чомэ // Советский Север. 1933. № 2. С. 52–66.
- 3. Иванов С.В. Медведь в религиозном и декоративном искусстве народностей Амура // Памяти В.Г. Богораза (1865–1936) / Отв. ред. И.И. Мещанинов. М.; Л.: Изд-во Академии наук СССР, 1937. С. 1–46.
- 4. Кнорозов Ю.В. Пиктографические надписи айнов // Избранные труды / Отв. ред. М.Ф. Альбедиль. СПб.: МАЭ РАН, 2022. С. 533–561.
- 5. Крейнович Е.А. Нивхский (гиляцкий) язык // Языки и письменность народов Севера. Ч. 3 / Под ред. Я.П. Алькора. М.; Л.: ГУПИ, 1934. С. 181–222.
- 6. Крейнович Е.А. Медвежий праздник у нивхов // Бронзовый и железный век Сибири / Отв. ред. В.Е. Ларичев. Новосибирск: Наука, 1974. С. 339–349.
- 7. Крейнович Е.А. О культе медведя у нивхов (публикация и анализ текстов) // Страны и народы Востока. Страны и народы бассейна Тихого океана. Кн. 5. М.: Наука, 1982. С. 244–283.
- 8. Лавров И.П. Об изобразительном искусстве нивхов и айнов (из материалов Амуро-Сахалинской экспедиции) // Краткие сообщения Института этнографии АН СССР. 1949. Вып. 5. С. 32–39.
- 9. Островский А.Б., Сем Т.Ю. Коды коммуникации с богами (мифология и ритуальная пластика айнов). СПб.: Нестор-История, 2019.
- 10. Пенская Т.В. Малые народы Сахалина в 1927–1928 годах (по страницам дневников врача Я.А. Воловика) // Материалы к изучению истории и этнографии населения Сахалинской области / Отв. ред. М.С. Высоков. Южно-Сахалинск: ИМиГ ДВНЦ АН СССР, 1986. С. 147–169.
- 11. Пенская Т.В. Макет “Праздник медведя у сахалинских айнов” // Айны: проблемы истории и этнографии / Сост. М.С. Высоков. Южно-Сахалинск: ИМГиГ ДВО АН СССР, 1988. С. 163–167.
- 12. Прокофьев М.М. Предисловие // Пилсудский Б. Айны Южного Сахалина (1902–1905 гг.). Южно-Сахалинск: Сахалинский фонд культуры, ИНБП, Сахалинское кн. изд-во, 2007. С. 5–30.
- 13. Синмё Хидэхито (新明, 英仁) Айну фудзоку-га но кэнкю: Кинсэй Хоккайдо ни океру айну то бидзюцу (アイヌ風俗画」の研究: 近世北海道におけるアイヌと美術 – Исследование “жанровых картин айнов” – айны и искусство на Хоккайдо раннего Нового времени). 2007. https://ci.nii.ac.jp/naid/500002331586
- 14. Черпакова К.Я. Картины японского художника Кимура Сёдзи о коренных народах Южного Сахалина (Карафуто) в художественном собрании Сахалинского областного краеведческого музея // Вестник СОКМ. 2022. № 2. С. 167–177.
- 15. Шренк Л.И. Об инородцах Амурского края. Т. 2, Этнографическая часть. Первая половина: главные условия и явления внешнего быта. СПб.: Типография Императорской Академии наук, 1899.
- 16. Шренк Л.И. Об инородцах Амурского края. Т. 3, Этнографическая часть. Вторая половина: основные черты семейной, общественной и внутренней жизни. СПб.: Типография Императорской Академии наук, 1903.
- 17. Baba O.M. Iku-Nishi of the Saghalien Ainu // Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 1949. Vol. 79 (1/2). P. 27–35.
- 18. Bateson G., Mead M. Balinese Character: A Photographic Analysis // Special Publication of New York Academy of Sciences / Ed. W.G. Valentine. Vol. VII. N.Y.: New York Academy of Sciences, 1942.
- 19. Centeno M. Contextualizing N.G. Munro’s Filming of the Ainu Bear Ceremony // Japan Society Proceedings. 2018. No. 154. P. 90–106.
- 20. Howard D. Life with Trans-Siberian Savages. L.: Longmans, Green and Co., 1893.
- 21. Irimoto T. Northern Studies in Japan // Japanese Review of Cultural Anthropology. 2004. Vol. 5. P. 55–89.
- 22. Okada K. The Ainu in Ethnographic Films // Ainu: Spirit of a Northern People / Eds. W.W. Fitzhugh, C.O. Dubreuil. N.Y.: Arctic Studies Center, National Museum of Natural History, Smithsonian Institution, University of Washington Press, 1999. P. 187–191.
- 23. Papstein R. Creating and Using Photographs as Historical Evidence // History in Africa. 1990. Vol. 17. P. 247–265.
- 24. Sasaki T. Ainu-e: A Historical Review // Ainu: Spirit of a Northern People / Eds. W.W. Fitzhugh, C.O. Dubreuil. N.Y.: Arctic Studies Center, National Museum of Natural History, Smithsonian Institution, University of Washington Press, 1999. P. 79–85.
- 25. Sontag S. On Photography // The New York Review of Books. 1973. Vol. 20 (16). P. 174–178.
- 26. Syska A. Using Documentary Film as a Historical Source // Research Methods Primary Source. 2021. (Marlborough: Adam Matthew Digital, 2021). https://pearl.plymouth.ac.uk/cgi/viewcontent.cgi?article=1291&context=sc-research
- 27. Watanabe H. The Ainu: A Study of Ecology and the System of Social Solidarity between Man and Nature in Relation to Group Structure // Journal of the Faculty of Sciences. 1964. Vol. II (6).